VVD-Kamercentrales in het Noorden opgeheven, VVD Regiobestuur Noord benoemd.

De leden voor het nieuwe Regiobestuur Noord werden gisteren in het congrescentrum Nieuw Allardsoog, door de enkelvoudige kandidatuur (er waren geen tegenkandidaten), bij acclamatie benoemd.

Het nieuwe bestuur staat onder leiding van de zeer ervaren bestuurder Ton Baas. Thans waarnemend burgemeester van Midden-Drenthe en oud-statenlid en oud-gedeputeerde van Friesland. De druk bezochte vergadering mocht ook haar landelijk voorzitter, de heer Henry Keizer, verwelkomen. In zijn speech gaf hij aan erg blij te zijn met het tot stand komen van dit nieuwe regiobestuur.

De vorming van dit nieuwe bestuur en omvang van het gebied is het gevolg van de in de Algemene Ledenvergadering van november 2015 vastgestelde wijziging van de partijstructuur in de VVD. De Lokaal Netwerkvoorzitter van Ooststellingwerf, Kees Gorter, vroeg de nieuwe voorzitter oog te hebben voor het feit dat de netwerkbestuurders nauwelijks invloed hebben op het reilen en zeilen van fractie en wethouder terwijl verwacht wordt dat netwerkbestuurders waken over de ‘normen en waarden’ zoals die gelden binnen de VVD. De heer Baas gaf als reactie dat hij daar aandacht voor zal hebben en hierop aanspreekbaar is in de toekomst.

Na de vorming van een Regionaal Netwerk Noord zijn nu de oude afdelingen aan zet om de nieuwe Lokale Netwerken te vormen. De eerste besprekingen hierover zijn gaande en verwacht wordt dat in de loop van dit jaar het Nieuwe Lokale Netwerk Zuidoost Friesland een feit is.

Evert Bouma

secretaris