VVD Ooststellingwerf krijgt steun van hele raad voor bevriezing OZB

Dinsdag 10 november 2015 heeft de VVD fractie in de raadsvergadering waarin de begroting voor 2016 werd behandeld steun van de hele raad gekregen voor haar amendement om de OZB voor 2016 op het huidige niveau te houden.

Het college had, op basis van afspraken in het coalitieakkoord, voorgesteld de OZB trendmatig te verhogen met 1%. De begroting voor 2016 en volgende jaren ziet er, mede dank zij het gevoerde beleid van de afgelopen jaren, positief uit. De VVD is dan ook van mening dat er geen reden is om de OZB te verhogen. De hele raad was het met de VVD eens, zodat het amendement met algemene stemmen werd aangenomen.

Verder heeft de VVD aandacht gevraagd voor de verkeersveiligheid en het groenonderhoud. Met het aannemen van de door de VVD ingediende moties komt er extra geld voor 2016 voor knelpunten bij wegen (in het bijzonder in Waskemeer) en voor een pilot in het groenonderhoud.

Met name het nieuwe maaibeleid leidt nogal eens tot discussie en de VVD is van mening dat de uitvoering van het beleid in bepaalde gevallen flexibeler uitgevoerd moet kunnen worden. Ook de onkruidbestrijding op verhardingen zal meer aandacht krijgen. Voor het groenonderhoud zal in 2016 een pilot worden gestart om te bekijken of het flexibeler beleid de tevredenheid van inwoners en dorpsbelangen is toegenomen. De beide moties werden door OB en het CDA mede ingediend. Voor de wegen en groenonderhoud is nu voor 2016 € 70.000 extra geld uitgetrokken.