VVD is teleurgesteld bij benoeming nieuw college

VVD Fractievoorzitter Jakob Baar steekt hand in eigen boezem en kondigt een positief kritische oppositie aan namens zijn fractie en achterban. Dualisme wordt niet beloond. Bijgaand de integrale inleiding.

Voorzitter,

Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. Dat hebben de recente coalitieonderhandelingen wel aangetoond. Was VVD Ooststellingwerf de laatste jaren niet de meest duale coalitie partij? Geen voorstander van achterkamertjes en schuivende panelen om de oppositie maar buitenspel te kunnen zetten. Telkens bereid om het debat te zoeken en kritisch te zijn op wethouder én coalitie.. kortom een betrouwbare coalitiepartner die het coalitie akkoord ondersteunt… ook op momenten dat de politieke tribune vol zit.

Deze heldere en open manier van politiek bedrijven heeft ons, ook in een tijd dat het intern wel eens moeilijk was binnen de VVD, geholpen om zelfs een extra zetel te winnen. Ons verkiezingsprogramma duurzaam doorpakken was dan ook in lijn met het eerdere coalitie akkoord en bevatte veel raakvlakken met het programma van OoststellingwerfsBelang. Toen ook OoststellingwerfsBelang met een extra zetel uit de verkiezingen kwam dachten wij, kat in het bakkie. Wij zijn er bij.

Gelet op de zigzag koers van het CDA binnen de vorige coalitie en het feit dat men 1 zetel had verloren was het voor de VVD geen uitgemaakte zaak dat het CDA als eerste zou mee onderhandelen voor het nieuwe coalitie akkoord. Hoewel de PvdA ook een zetel had verloren leek het ons niet onlogisch dat de PvdA gepolst zou worden om deel te nemen aan het college.

Dat informateur Lute Pen met een aanbeveling kwam om de bestaande coalitie voort te zetten was eerlijk gezegd niet zo verrassend en vernieuwend. Achteraf gezien hebben wij hier waarschijnlijk de boot gemist. We hadden op dat moment duidelijker moeten aangeven dat wij een coalitie met de PvdA als een serieuze optie zagen. Wij gingen echter op safe omdat wij gezien de verkiezingsuitslag, de raakvlakken met het verkiezingsprogramma en de wijze waarop wij vernieuwend willen zijn er vanuit gingen sowieso mee te doen aan de coalitie. Het liep echter anders..

We willen de PvdA dan ook feliciteren met hun deelname aan dit college en zullen de clashes tussen de heer ter Heide en Dongstra zeker missen. We hopen dan ook dat de PVDA haar rug recht houdt en zich niet laat kneden door coalitiedruk of achterkamertjespolitiek. Hoewel wij mevrouw Hylkema op voorhand alle vertrouwen willen geven in haar functie als wethouder willen we ook even kort stil staan bij de heer Ter Heide. De VVD had hem deze positie ook van harte gegund. Het zou een zeer verdiende kroon op zijn politieke werk geweest zijn.

Voorzitter, ten aanzien van de portefeuilleverdeling het volgende.

Gelet op de komende politieke uitdagingen en de werkdruk die we bij een aantal wethouders in het vorige college zagen ontstaan, waren wij op voorhand niet tegen een college met vier wethouders en hadden wij een uitstekende en ervaren kandidaat van buiten de gemeente gevonden om die rol te vervullen, maar ook binnen de gemeente hadden wij uitstekende kandidaten achter de hand (mocht een man van buiten een breekpunt blijken). De eerlijkheid gebied te zeggen dat OoststellingwerfsBelang de afgelopen twee coalitie periodes nooit powerplay heeft gespeeld als het over het aantal wethouders ging. Dus vier wethouders waarvan twee voor voor OoststellingwerfsBelang vinden wij een logische uitkomst.

Het is wel opvallend dat nieuwbakken Marcel Bos van het CDA een aantal zeer pittige portefeuilles onder zijn beheer heeft gekregen. Wij zijn dan ook benieuwd waar hij het zwaartepunt gaat leggen als het gaat over bijvoorbeeld economie en werkgelegenheid als je zelf over de financiën gaat? Hoe wordt de afweging gemaakt?

Voor wat betreft integriteit zullen wij ook scherp letten op het CDA als het gaat om onderwerpen als het BioSintrum, De uitbreiding van het industrieterrein Venekoten en de aanleg van Zonnepaneelvelden langs de N381.

Voor wat betreft de portefeuille van de burgemeester vinden wij het verstandig dat burgemeester Oosterman de economische portefeuille niet meer doet. Wij begrijpen echter niet waarom de burgemeester wél verantwoordelijk blijft voor het Biosintrum. De afgelopen periode is daarvoor meerdere keren bij de raad gevraagd om extra geld waarbij in de raadsvergadering van oktober 2017 door ons duidelijk een grens getrokken is ten aanzien van de financiering van dat project waarbij de burgemeester ook een toezegging heeft gedaan en dat er ontegenzeggelijk consequenties zullen zijn als die grens overschreden wordt. Daarnaast vinden wij ook acquisitie beter bij een wethouder economie passen.

Tenslotte vragen wij ons nog af waarom deze coalitie er voor gekozen om handhaving niet bij de Burgemeester onder te brengen als onpartijdige portefeuillehouder? Dan had Burgemeester Oosterman zich kunnen toeleggen op veiligheid en criminaliteitsbestrijding en handhaving. Een groot punt van zorg onder onze inwoners.

Voorzitter, De VVD heeft in de onderhandelingen onder andere sterk ingezet op meer werkgelegenheid en had daarvoor ook graag een wethouder willen leveren. Door deze belangrijke portefeuille ook bij financiën onder te brengen vrezen wij onvoldoende aandacht op dit terrein.

Wij zijn daarom benieuwd hoe onze nieuwe coalitie partijen hier tegen aankijken.

Dat CDA en PvdA de gemeentelijke herindeling niet in de onderhandelingen met Ooststellingwerfs Belang hebben meegenomen verbaasd onze fractie eveneens. Doormodderen op de halfbakken weg van ambtelijke samenwerking getuigd ook niet echt van vernieuwing. In ons verkiezingsprogramma hebben wij hier wel iets over genoemd. Het lijkt ons geen goede zaak dat hierover niks vernieuwend wordt vermeld.

Voorzitter tot slot..

Wij vinden het jammer dat de VVD wordt gezien als een partij die van boven naar beneden regeert. VVD Oooststellingwerf heeft naar onze mening laten zien dat we juist voorstander zijn voor een regeerstijl waarbij beginspraak voorop staat. De betrokkenheid van onze burgers en bedrijven bij de noodzakelijke beleidsvorming is juist van belang om de politiek weer dichter bij de burger te brengen.

Zijn we teleurgesteld dat we niet in de coalitie zitten? Ja Zitten wij bij de pakken neer? Nee!
U kunt ook gewoon in de toekomst weer rekenen op een positief kritische VVD die staat voor eerlijke en open communicatie. Want soms zijn resultaten uit het verleden wél een garantie voor de toekomst.