Roken en betutteling

Is het betuttelend als de overheid grenzen stelt aan het roken, of aan de plekken waar gerookt mag worden? Is dat niet in strijd met de liberale normen en waarden? De fractie van VVD Oosterwolde heeft hierover met elkaar gesproken en daarover een motie opgesteld.

Roken en betutteling

Vorige week werd in de bestuurscommissie Gezondheid van de Veiligheidsregio Fryslân gesproken over het project Rookvrije Generatie. Doel van dat project is dat in 2040 geen kind meer rookt in Nederland, en logischerwijs dus ook niet in Fryslân. De meningen over maatregelen die genomen zouden moeten worden om dat te bereiken, waren niet (geheel) eensluidend. Waar de meningen over verschillen was de vraag waar het nemen van verstandige maatregelen overgaat in betutteling, zo maken we op uit een artikel van 5 oktober in de Leeuwarder Courant. Voorstellen om roken te ontmoedigen rond kinderspeelplaatsen en sportterreinen en het aanstellen van stoppen-met-roken-coaches werden door de vertegenwoordiger van het college van Ooststellingwerf als betuttelend genoemd. Kunnen we die verantwoordelijkheid niet bij de mensen zelf laten? Gaan we niet te ver? Overschrijden we niet een grens?

Precies die laatste vragen werden de kern van de discussie die ontspon in de fractie van de VVD, en met de commissieleden. Vrijheid en eigen verantwoordelijkheid zijn de kern van alle liberale waarden. Tegen dat argument werd het argument ingebracht dat de individuele vrijheid eindigt waar die vrijheid leidt tot schade aan, of een beperking van de vrijheid van anderen. Ook dat behoort tot de intrinsieke liberale normen en waarden.

Roken is ongezond, er is niemand meer die dat betwist. Het brengt schade toe aan de eigen gezondheid, en indirect (‘tweedehands rook’ en schadelijke stofdeeltjes) ook aan de gezondheid van anderen. Daarnaast wordt de geur van rook door steeds minder mensen gewaardeerd. Dat geeft overlast, die niet makkelijk bespreekbaar is.

In het verkiezingsprogramma van de VVD Ooststellingwerf heeft de VVD zich ten doel gesteld zich in te spannen voor de gezondheid van kinderen. Vergelijkbare doelstellingen zijn terechtgekomen in het raadsakkoord.

Gisteren is in de Tweede Kamer een conceptakkoord gepresenteerd dat staatssecretaris Paul Blokhuis sloot met gezondheidsclubs en anti-rookclubs. Voor het overnemen van de aanbevelingen die in dit conceptakkoord staan, tekent zich een Kamermeerderheid af. Die aanbevelingen gaan veel verder dan die genoemd zijn in het artikel in de Leeuwarder Courant, en zoals die ter sprake zijn gekomen tijdens de raadsvergadering van dinsdag 16 oktober jongstleden. De schade en de overlast van roken zijn zo groot dat op dit landelijke niveau vergaande maatregelen zijn besproken; die, zoals het zich nu  laat aanzien, door de Tweede Kamer als beleid bekrachtigd gaan worden.

Afgelopen dinsdag is een ingediende motie van de VVD met betrekking tot dit onderwerp na bespreking teruggetrokken. In de motie werd het college verzocht:

-       Kennis te nemen van het feit dat de raad zich niet kan vinden in de uitspraken van de wethouder.

-       Unaniem de ambitie voor een rookvrij Friesland te omarmen en te steunen.

-       De ambitie om kinderen vanaf 2022 rookvrij op te laten groeien te ondersteunen.

Helaas haalde deze motie het dus niet. Het lukte niet het college en de andere partijen ervan te overtuigen dat de gezondheid van onze kinderen andere belangen zoals die van de middenstand en zelfbeschikkingsrecht overschrijden. Het conceptakkoord dat is gesloten tussen de staatssecretaris en de maatschappelijke welzijnsorganisaties haalt die argumenten echter voor een belangrijk deel onderuit. Het valt te verwachten dat dit onderwerp als gevolg hiervan wel weer zal terugkeren op de agenda. Onze gezondheid, en die van onze kinderen, is dat ook wel waard.