De laatste loodjes, de laatste winstpunten van 2018

In de laatste gemeenteraadsvergadering zijn een aantal belangrijke zaken geregeld.

© onbekend

Lastenverlichting, besparing gemeenschapsgeld en meer kansen voor starters

De fractie van de VVD Ooststellingwerf heeft tijdens de gemeenteraadsvergadering van 18 december een aantal successen gehaald voor de inwoners van Ooststellingwerf.

Twee amendementen hebben ervoor gezorgd dat kosten bespaard bleven en een derde heeft voor een verruiming van mogelijkheden op de woningmarkt gezorgd.

Vordering Rioolheffing

Samen met De ChristenUnie en Wij Lokaal hebben we een motie in gediend waardoor een inflatiecorrectie van 2,5% is voorkomen wat betreft de rioolheffing waardoor er geen verhoging van de huidige tarieven komt voor 2019. Hiermee is een lastenverzwaring voor de inwoners voorkomen.

Juridische kwaliteitszorg

Met D66 en het CDA heeft de fractie van de VVD een amendement ingediend om de aanbeveling van de rekenkamer om een juridisch opleidingsplan op te stellen niet over te nemen. Dit voorkomt onnodige kosten binnen het ambtenarenapparaat.

Realiseren Starterslening

Door samen met de ChristenUnie een amendement in te dienen hebben we ervoor gezorgd dat starters meer kans hebben op de woningmarkt.

Wij hebben voorgesteld om de grens van de norm die voor de starterslening geldt te verhogen van € 200.000,-- naar € 225.000,--. Hierdoor wordt die regeling ruimer, waardoor starters meer financiële armslag overhouden voor bijvoorbeeld de inrichting van hun woning. Op deze manier worden de mogelijkheden om een eerste woning aan te kopen verruimd.