Zorgen bij de VVD over de onnodig hoge kosten wadi en infiltratieriool nieuwe Haerenkwartier

In de raadvergadering stemde de VVD tegen het voorstel van het college om een wadi en een infiltratieriolering in en rond het Haerenkwartier aan te leggen. Tussen de gepresenteerde alternatieven zaten even efficiënte varianten die veel minder geld kosten. Dat was voor de VVD reden om tegen het voorstel te stemmen.

Op de agenda van de raadsvergadering van 18 juni 2019 werd voor de tweede keer de afvoer van het regenwater in het Haerenkwartier besproken.

De wethouder vreest hittestress en droogte in de wijk, en om die te bestrijden stelde hij in het raadsvoorstel een wadi voor. Daarnaast vreest hij voor wateroverlast net buiten de wijk bij extreem zware en/of langdurige regenval. Om aan die dreiging het hoofd te bieden zou een infiltratie-riolering nodig zijn. Aan die combinatie hangt een prijskaartje van € 650.000. In het voorstel werden nog vier varianten aangedragen, die allen minder geld kosten.

De VVD is in de materie gedoken. We hebben de Friese Klimaatatlas (www.frieseklimaatatlas) gebruikt als bron, dezelfde bron die de wethouder ook heeft gebruikt. Op basis van die gegevens bleek de gevreesde wateroverlast bij extreme regenval niet te bestaan. Het was dus mogelijk en logisch om een goedkopere variant te kiezen. Het gevaar van wateroverlast bleek wel op andere plekken in de gemeente te bestaan, waaronder bijvoorbeeld Appelscha.

De VVD heeft een amendement ingediend, tezamen met Wij Lokaal, ChristenUnie, StellingwerfPlus en D66. Daarin werd voorgesteld om te kiezen voor een minder dure variant. Daarmee zou een kwart miljoen euro minder uitgegeven hoeven worden. Spaarzaam en verstandig omgaan met het uitgeven van publiek geld is voor de VVD ook een uiting van duurzaamheid. Iedere euro kunnen we maar één keer uitgeven

Tijdens de raadvergadering van afgelopen woensdag hebben de VVD en de andere indienende partijen het amendement verdedigd. Met de wethouder, de coalitiepartijen en GroenLinks is het debat aangegaan om voor de minder dure variant te kiezen. Helaas bleken de partijen niet bereid om te bewegen met hun standpunten. Twijfel of we in de toekomst misschien wel (of geen) spijt van deze keus zouden krijgen werd onder andere aangedragen. Een echt debat op basis van de door de VVD en de andere partijen genoemde argumenten is echter niet gevoerd. Vragen aan deze partijen werden ontweken, en voor een deel werd zelfs niet eens aan het debat meegedaan. De keuze was al gemaakt.

Toen bleek dat er geen meerderheid zou zijn voor het amendement, hebben de indieners besloten om het in te trekken. De VVD heeft tegen het raadsvoorstel gestemd, omdat we het  geen duurzame en economisch onverantwoord voorstel vonden.

Wij vinden het een volstrekt onbegrijpelijk en onverstandige gang van zaken. We leven in een tijd waarin we voortdurend geconfronteerd worden met oplopende kosten, op velerlei terrein. Dat maakt dat je goed na moet denken over elke euro die je uitgeeft.