Onderzoek naar kwijtschelden restschulden in Ooststellingwerf

In de motie vraagt de raad het college om te onderzoeken op welke manier de gemeente een actieve bijdrage kan leveren aan het verkleinen van de armoede- en de schuldenproblematiek. Aan de motie liggen liberale, economische en sociale drijfveren ten grondslag.

© Evert van Tellingen

Aan het eind van de laatste raadsvergadering van het jaar werd gestemd over een door de VVD geïnitieerde motie. In die motie wordt het college opgeroepen te onderzoeken of het in Ooststellingwerf, in navolging van de gemeente Arnhem, restschulden kwijt te schelden van inwoners die zich drie jaar hebben ingespannen om hun schulden aan de gemeente af te lossen.

Aanleiding om deze motie op te stellen was het bericht dat de gemeente Arnhem dit beleid per 1 januari aanstaande gaat invoeren. Diverse toonaangevende schuldhulpverleners en het NIBUD reageerden enthousiast op deze beleidswijziging.

Er zijn diverse liberale en economische redenen aan te voeren om deze weg serieus te onderzoeken. Het is in de eerste plaats een sociaal voorstel, die het mensen die hun verantwoordelijkheid goed hebben opgepakt sneller perspectief biedt op een volwaardige deelname aan de samenleving. Het is ook sociaal met het oog op de kinderen uit deze gezinnen, die door de armoede en schulden in het gezin waarin ze geboren zijn belemmerd worden om zich te ontplooien en te ontwikkelen voor hun rol in de samenleving.

Ook uit economisch oogpunt zou dit een verstandige maatregel kunnen zijn, hoewel de gevolgen en effecten natuurlijk pas uit onderzoek achteraf zal kunnen blijken. Toch mogen we verwachten dat onze inwoners meer, beter gaan participeren in de samenleving, en minder gebruik hoeven maken van uitkeringen, voorzieningen en toeslagen.

Er is ook een liberale reden om je in te willen spannen voor armoedebestrijding en schuldhulpverlening. De tweede letter in de naam van onze partij staat voor het woord Vrijheid! Er is in onze samenleving weinig dat de vrijheid zo erg beperkt als leven in armoede en schulden. Als we kunnen werken aan het verminderen of oplossen van deze problemen, dan worden we daar als gehele samenleving beter van.

De motie werd unaniem aangenomen door de raad en omarmd door het college en dat is een mooie stap in de goede richting.