Blog: Samenwerking in OWO verband?

Gisteravond zijn de gemeenteraden van de gemeentes Opsterland, Weststellingwerf en Ooststellingwerf geïnformeerd over de voortgang van de samenwerking tussen deze gemeentes dieuiteindelijk zal moeten leiden tot een ambtelijke samenwerking.

Dat was althans de aanbeveling van het rapport CodeSamen, welke is opgesteld om de samenwerkingsmogelijkheden van de ‘OWO’-gemeentes te onderzoeken.

Momenteel werken de gemeentes op diverse terreinen al samen. Zo wordt de ICT vanuit Weststellingwerf gefaciliteerd, Werk, Inkomen en Zorg bij Ooststellingwerf en Handhaving zal vanuit Opsterland uitgevoerd gaan worden. De Buitendiensten werken informeel al samen middels uitlenen van machines.

De VVD is een warm voorstander van de ambtelijke samenwerking. Wij zien de efficiencyvoordelen van een ambtelijke samenwerken. Door het bundelen van krachten hebben de gemeentes een sterke stem in de regio. Dit hebben we onder andere teruggezien bij de FUMO, de gemeenschappelijke regeling op gebied van milieu uitvoeringstaken welke ons opgelegd werd van rijkswege. Door een sterk kritisch geluid te laten horen vanuit de OWO-gemeentes, werden onze bezwaren tegen een dure verplicht opgelegde uitvoeringsorgaan, niet zonder meer van tafel geveegd. Andere gemeentes sluiten zich inmiddels bij ons geluid aan.

Door het instellen van een ambtelijke samenwerking blijft de identiteit van onze gemeentes gewaarborgd. Zo blijven we uitgaan van de eigen gemeente en kunnen onze inwoners gewoon terecht kunnen bij hun eigen gemeentehuis.

Een puntje van kritiek werd geuit dat onze inwoners helemaal niet weten wat OWO is. En dat is nu precies wat de VVD belangrijk vindt. Onze inwoners hoeven we niet lastig te vallen met de samenwerken. De OWO-samenwerking moet haar werk doen en onze inwoners moeten daar zo min mogelijk van merken, behalve dan van de te behalen voordelen natuurlijk.

Handelen vanuit eigen kracht en krachten bundelen in OWO verband. Spelen met wit dus!

Rineke Valk

(Zie ook ons persbericht)