Blog: Zorg om de zorg en ipad scholen

We zijn alweer vier weken onderweg in 2015. Het jaar van de doorvoering van de Drie D's. Misschien goed om toch nog even kort te vermelden waarom dit ook alweer zo noodzakelijk is. Daarom wil ik het volgende bericht even met u delen:

---------------------------------

Nederlandse zorg opnieuw beste van Europa

Volgens een Zweeds onderzoek is de zorg in Nederland dit jaar opnieuw de beste van Europa. De onderzoekers merken op dat andere landen een voorbeeld kunnen nemen aan Nederland, omdat het zorgstelsel in ons land nog steeds wordt verbeterd.

Dat is goed nieuws, want de VVD heeft zich de afgelopen jaren hard gemaakt voor het beter maken van de zorg. We hebben de stijgende zorgkosten steeds beter onder controle, we werken aan het verbeteren van de kwaliteit en we nemen maatregelen om mensen meer inzicht te geven in de prijs en de kwaliteit van de zorg. Dit onderzoek laat zien dat die maatregelen onze zorg ook echt beter maken.

Minister Schippers reageerde dan ook enthousiast op het rapport: "De onderzoekers roemen de Nederlandse zorg om de toegankelijkheid en goede resultaten die behaald worden met minimale bureaucratie. Zowel zorgverleners, verzekeraars als de patiënten verdienen daarmee een groot compliment."

---------------------------------

Omdat we onze zorg goed en betaalbaar willen houden is het dus goed dat we deze operatie zijn gestart. Blijvend goede (en betaalbare) zorg. Dat is ons doel. Vandaag zien we dat het werkt. Wat mij persoonlijk opvalt is de stilte die er is, na de ophef die er voor 1 januari was. Toch een storm in een glas water?

Dichter bij huis zien we de effecten van de krimp steeds duidelijker om ons heen. Een motie van onze fractie heeft het in de raad dan wel niet gehaald, binnenkort is er een thema avond over de krimp problematiek. Onze fractie ziet dan ook met lede ogen de sluiting van de school in Langedijke op stapel staan. Het is goed te zien dat de mensen van Langedijke zich laten horen. Onze fractie vindt de optie van een Ipad school dan ook meer dan de moeite waard. We zullen hier zeker de komende tijd meer tijd en aandacht voor vragen. Niets doen is geen optie. Onze kinderen hebben goed en modern onderwijs nodig. Comperio is daarbij een goede partner die haar werk zeer serieus neemt. Echter het is ook aan ons (aan de raad) om prioriteiten te stellen.

Daarom zetten wij ons in om meer aandacht te vragen voor een Ipad school (waar dan ook) in onze gemeente.

Hoe lastig ook, we moeten creatief blijven om het krimpspook het lijf te kunnen bieden.

Rineke Valk

(Plaats 8 op de lijst van VVD Fryslân)