Blog: Een nieuw logo

Binnenkort zijn er verkiezingen voor de provinciale staten. Ik ben er trots op dat ik daartoe ook een steentje mag bijdragen.

Natuurlijk is het hard werken en moet er veel geregeld worden. Maar dat heb ik er graag voor over. Friesland mag wel wat liberaler worden. Onze partij heeft voldoende goede plannen, die iedereen in Friesland zouden moeten aanspreken. Investeren in infrastructuur (wegen, datanetwerken en waterwegen), stimuleren van de werkgelegenheid; MKB, recreatie en toerisme, maar ook in de landbouw en in de zorg. En dat is mogelijk. Onze provincie heeft veel geld in kas dat beter in onze provincie geïnvesteerd kan worden in plaats van het op te potten voor later. Onze afdeling, samen met onze OWO partners, hebben ook in het verkiezingsprogramma ruimte gekregen voor specifiek onze lokale uitdagingen.

Maar daarover wilde ik het niet hebben. Wel wil ik het hebben over het nieuwe logo van de VVD. Een logo dat ik vandaag nog niet kan laten zien. Natuurlijk heb ik het wel even mogen bekijken (een van de voordelen van campaigner zijn) maar ik kan er nu niks over zeggen. Als marketing deskundige kan ik wel zeggen dat een logo aanpassen niet zomaar iets is. Het is een aanpassing van de "look and feel" van je merk. Het is zorgvuldig opgebouwd en is bepalend voor je herkenning bij het publiek.  Ik beloof u dat het nieuwe logo mooi wordt. Zal het tot discussie leiden? Zeker wel. 

Dat brengt mij ook terug op het logo van onze eigen gemeente. ooststellingwerf, een gemeente, volop in beweging. Groen, milieubewust, actief en ondernemend. Wanneer je dan ons logo ziet, dan is dat niet het eerste waar je aan denkt. Het is een beetje oudbollig en de rode accenten staan in consumenten communicatie voor discount en gevaar. VVD Ooststellingwerf heeft dan ook anderhalf jaar geleden al eens gepleit voor een moderner logo dat ook beter bij onze gemeente past. 

Navraag leert dat er "aan wordt gewerkt". Dat zegt natuurlijk wel veel. Een nieuw logo betekent altijd gedoe en wat is er nou mis met het oude logo. . . ? De betekenis van een goed logo dat past bij het elan en de ambitie van je gemeente is belangrijker dan we vaak denken. Het zou een hoge(re) prioriteit moeten hebben. Misschien binnenkort toch nog een keer vragen wat de status is, maar dan via schriftelijke vragen.

Ook benieuwd naar het nieuwe logo van onze gemeente? Wordt vast en zeker vervolgd!

Sietse Derks