Blog: Vrijdag 13 februari - een bijzondere dag

Het zijn spannende tijden voor onze afdeling en voor de VVD in Fryslân. Het lijkt me goed om even terug te blikken op afgelopen week en tevens kort vooruit te blikken.

Vrijdag hebben de fractie en schaduwfractie samen met wethouder Jan Henk Veenhouwer hun laatste vergadering gehouden in de huidige samenstelling.

Hij heeft als bedankje een Appelboom (Elstar) en een mooie struik aangeboden gekregen, uiteraard mooi verpakt in biologisch afbreekbare grijze vuilniszakken.

Rineke Valk kreeg symbolisch de voorzittershamer aangeboden. Evert Bouwma schenkt zijn oude voorzittershamer aan de nieuwe fractievoorzitter van onze afdeling. Tevens krijgt Rineke nog een mooie plant en bemoedigende woorden toegevoegd.
Om de voorzittershamer extra cachet mee te geven zal er nog een plaatje geregeld worden met daarop de namen van eerdere fractievoorzitters die ook actief zijn betrokken bij de huidige afdeling.
Periode 2006 - 2007 Hans Welle
Periode 2008 - 2010 Riet van de Hengel
Periode 2010 -2015 Sietse Derks
Periode 2015 - 20?? Rineke Valk

Scheidend voorzitter Sietse Derks kreeg ter inspiratie nog een kalender aangeboden met Stellingwerver spreuken. Deze zullen heml zeker van pas gaan komen.

Helaas waren Evert Bouma en Leonard Monderman niet aanwezig bij het overleg. Zij hebben echter enthousiast gereageerd op de nieuwe uitdaging die er ligt.

Tot slot gaf Jan Henk Veenhouwer aan dat hij de oude en nieuwe fractie zal uitnodigen op het moment dat de appels aan de boom gaan groeien. Hij wenst een ieder veel succes de komende jaren.

Aansluitend was er een gezellige bijeenkomst bij de Tramhalte.
Voltallig bestuur, wethouder en schaduwfractie waren aanwezig, alsmede oud wethouder Siert van Weperen en oud bestuurslid Klaas van Zonneveld. Leonard Monderman was helaas verhinderd.

Fractievoorzitter Sietse Derks proostte op het elan van de afdeling en sprak de hoop uit dat bij de volgende bijeenkomst er nog meer leden aanwezig zullen zijn. Spontaan werden nieuwe namen genoemd die binnenkort benaderd zullen worden. Dus dat belooft veel goeds.

Zaterdag 21 februari zullen de verkiezingsborden weer geplaatst worden. Evert en Jan Henk lopen zich warm.
Voor de mensen die een bord in hun land plaatsen is er als bedankje een literfles Niks jenever beschikbaar. Deze flessen worden gesponsord door Niks dranken.
Hier ligt ook een uitdaging voor alle leden. Onze afdeling heeft (nieuwe) sponsors nodig. Dus hierbij het verzoek om actief sponsors aan te melden. Een eigen bijdrage mag natuurlijk ook!
De lokale campagne wordt geleid door Peter Schoute. Hij is ook degene die de verkiezingsposters reeds in zijn bezit heeft. Voor campagnevragen kan een ieder ook bij hem terecht.

Een korte vooruitblik naar volgende week,

Dinsdagavond zal Jan Henk aan het eind van de raadsvergadering ontslag krijgen van de raad. Aansluitend wordt Sietse Derks benoemd tot nieuwe wethouder. Hans Welle wordt beëdigd als raadslid en Rineke Valk zal dan officieel de nieuwe fractievoorzitter zijn. Aansluitend is er gelegenheid om de scheidend wethouder nog kort te bedanken voor alles wat hij heeft gedaan.

Leonard Monderman zal in de raadsvergadering van maart worden benoemd tot opvolger. Zo blijft onze afdeling in het nieuws.

Donderdag staat de hoorzitting Sportaccomodatie op de rol. Dan wordt het weer business as usual.

Wie weet tot ziens!