Blog: Modern onderwijs - bereikbaar, betaalbaar, kwalitatief

Hoe gaan we om met de uitdaging Krimp, Goed onderwijs en Leefbaarheid van de kleine kernen?

VVD Ooststellingwerf gaat dinsdag 27 januari een motie indienen, samen met OoststellingwerfsBelang. Strekking van de motie is er op gericht om Comperio op te roepen om in hun planning meer rekening te houden met de problematiek van de kleine kernen als het gaat om leefbaarheid en daarbij behorend goed en modern onderwijs. VVD Ooststellingwerf was positief verrast door de actie van de inwoners van Langedijke om een IPAD school op te richten. Toen wij met hen een gesprek hadden met onze fractie en steunfractie bleek al snel dat er concensus was over het plan, maar dat het momentum niet aansloot bij de situatie van vandaag.

Het is immers aan Comperio om dergelijke onderwijsinitiatieven te initiëren. Het is ook aan Comperio om met betrokkenen deze zaak uitvoerig te bespreken. Voor zover wij dat kunnen beoordelen doet Comperio wat ze moet doen. En dat is goed natuurlijk, maar toch. . . .

Om die reden dus de motie van morgen. Wij mogen van Comperio vragen dat zij, als betrokken partij, verantwoordelijk voor de uitvoer, rekening houden met de ontwikkelingen van deze tijd.

Bijgaand de motie

Met liberale groet,

Rineke Valk

==============================================================

MOTIE

De raad van de gemeente Ooststellingwerf in vergadering bijeen d.d. 27 januari ’15

_________________________________________________________________________________

Onderwerp:   voorgenomen fusies – sluiting openbare scholen van Stichting. Comperio

overwegende dat:

• De Raad van de gemeente Ooststellingwerf een onderwijsbeleidsvisie heeft vastgesteld in december 2013.
  • Dat in deze visie de kwaliteit, bereikbaarheid en betaalbaarheid van het onderwijs de kern is.
  • Dat in onze gemeente Comperio uitvoerend verantwoordelijk is voor het aanbieden van openbaar onderwijs en dat de visie van de gemeenteraad van Ooststellingwerf daarmee ook uitvoering krijgt.
  • Bij het verwezenlijken van de visie dient ook modernisering van het onderwijs een meer belangrijke rol te gaan spelen spelen
  • Het aanbieden van (modern en digitaal) onderwijs van groot belang is voor de jeugd in Ooststellingwerf nu en in de toekomst
  • De bereikbaarheid van de scholen  blijft ook in de (kleine) kernen nog steeds van groot belang

Omdat het gelet op de huidige demografische ontwikkelingen onontkoombaar is om het onderwijsveld anders in te richten zal er tenminste gepast moeten worden gemoderniseerd, waarbij de waarden kwaliteit, bereikbaarheid en betaalbaarheid moeten worden gerespecteerd.

Verzoeken  het college

- Comperio te vragen in hun  plan van aanpak rekening te houden met de kwaliteit, bereikbaarheid en betaalbaarheid in samenhang met ontwikkelingen van  modern en digitaal onderwijs, welke daarmee ook de leefbaarheid van onze kernen blijven stimuleren.

En gaan over tot de orde van de dag