Persbericht: Schriftelijke vragen over muizenschade Fryslân

Niet alleen in Ooststellingwerf is er sprake van een muizenplaag. Heel Friesland heeft er last van.

Kandidaat statenlid Rineke Valk heeft hierover nauw contact met de VVD Statenfractie in Leeuwarden. De landbouw is voor Ooststellingwerf van groot belang. Niet alleen vindt VVD Ooststellingwerf dat er al voldoende landbouwgrond aan de natuur is teruggegeven, ook vinden wij dat alles in het werk gesteld moet worden om onze agrariërs zoveel mogelijk bij te staan wanneer zij met een dergelijke muizen overlast worden geconfronteerd.

De economische schade van muizen is groot, ook in Fryslân. Bij het muizenmeldpunt van LTO Noord kwamen meer dan 500 meldingen binnen, waarbij voor ruim 25.000 ha schade werd gemeld. De VVD maakt zich zorgen over deze problematiek.

In de afweging tussen het beschermen van het milieu en het geven van ruimte aan ondernemers lijkt de balans nu volledig door te slaan naar het milieu. Met grote schade voor de agrarische ondernemers en mogelijk ook risico’s voor de stevigheid van dijken in de provincie Fryslân als gevolg. De VVD Tweede Kamerleden Helma Lodders en Aukje de Vries willen dat de staatssecretaris zo snel mogelijk laat weten welke maatregelen zij gaat nemen om dit probleem op te lossen. Daarom zijn er samen met de CDA Tweede Kamerfractie schriftelijke vragen gesteld.