Column: Ophokplicht

Nieuwe Ooststellingwerver nov 2020

OPHOK PLICHT

Zeer besmettelijke Vogelgriep In de natuur.  Alle kippen blijven binnen. Om besmetting te voorkomen. Als vrije uitloop kippenboer houd ik mijn kippen dus vanaf 23 oktober binnen. Er is al een uitbraak van vogelgriep op een kippenbedrijf in Gelderland. Ver weg, maar toch ook heel dichtbij.  Onze eieren worden twee keer per week opgehaald door een vrachtauto uit Ochten, jawel dat ligt in Gelderland. De schade voor de betreffende kippenboer in Gelderland is klein. Ja u leest het goed, klein.  Alle kippenboeren in Nederland vullen een spaarpot om schade bij een uitbraak te vergoeden. Het vullen van de bewuste spaarpot is ook gelijk een prikkel voor alle kippenboeren in heel Nederland om er alles aan te doen om meer besmettingen te voorkomen. Immers, hoe meer besmettingen hoe hoger de bijdrage per bedrijf aan de gezamenlijke spaarpot. De emotionele schade zal echter niet in geld uit te drukken zijn. Sterkte voor dit kippen houdende gezin in Gelderland.

Covid-19 . Alle mensen blijven binnen, om besmetting te voorkomen.  Vooral in de randstad. Ver weg, maar toch heel dichtbij. Onze studerende zoon in Wageningen (Gelderland), komt elk weekend thuis. Hoe meer besmettingen hoe hoger de emotionele en financiële schade. Schade die wordt vergoed uit de “spaarpot” van B.V Nederland. De “spaarpot” die alle Nederlanders met elkaar vullen. Nou ja, we kunnen flink bij lenen. Nood breekt wetten.  Natuurlijk is het veel te kort door de bocht om vogelgriep en covid-19 op een lijn te zetten. Het is altijd goed lering uit het een, toe te passen op het ander. Fijn dat er in elk geval een spaarpot was.  Ook gemeente Ooststellingwerf heeft een gevulde spaarpot, eigendom van onze inwoners. Nu we de komende jaren geld tekortkomen om alle rekeningen te betalen, is het fijn dat er nog een spaarpot is. De VVD zal er voor pleiten een deel van de spaarpot in te zetten. Nood breekt wetten. Meer belasting innen is zeker niet passend in crisistijd. Maar ook deze spaarpot heeft een bodem. In de nabije toekomst gaan we kijken hoe we het oplossen.

De opgehokte gemeenteraad zal hier 10 november over vergaderen. Tien fracties, 21 raadsleden vanuit elk een eigen kamertje. Onder moeilijke omstandigheden besluiten nemen.  Als VVD zullen we ons best doen voor alle inwoners van Ooststellingwerf, dat is onze PLICHT.   Sierd van Weperen VVD