Leden VVD Ooststellingwerf bezoeken Jan Huitema in het Europees Parlement

Op 26 juni 2015 heeft een touringcar vol met VVD-leden uit Ooststellingwerf, Opsterland en Heerenveen het Europees Parlement in Brussel bezocht. Dit op uitnodiging van Jan Huitema, die namens de VVD in het Europees Parlement zit. Hij is afkomstig uit Ooststellingwerf, dus een extra reden om hem daar op te zoeken.

Reeds in de vroege ochtend werd vertrokken. In Oosterwolde stapte de eerste groep in en in Wolvega de rest. In de bus gaf VVD-statenlid Sylvia Hosman informatie over ‘Brussel’ en de invloed op de Provinciale Staten. Aangekomen in Brussel kregen de leden nog wat mee van de top die daar in verband met de kwestie Griekenland werd gehouden. Er reden namelijk veel auto’s rond die door sirenes werden begeleid.

In het Europees Parlement werd eerst het Parlamentarium bezocht, waar op een interactieve manier de totstandkoming van de Europese Unie wordt uitgebeeld. Tijdens de goed verzorgde lunch voegde Jan Huitema zich bij het gezelschap. In een vergaderzaal werd door een medewerker van het parlement uitgelegd hoe het er aan toe gaat in Brussel, welke fracties er zoal zijn en hoe dat gaat met al die verschillende talen. Vervolgens vertelde Jan hoe zijn werkweek eruit ziet en wat de invloed van het Europees Parlement op bijvoorbeeld het landbouwbeleid is. Hij beantwoordde talrijke vragen die de leden op hem afvuurden.

Vervolgens was het tijd om de immense algemene vergaderzaal van het parlement te bezoeken en afscheid te nemen van Jan Huitema. Daarmee kwam een eind aan een interessant en levendig bezoek aan Brussel. Een mooie gelegenheid om van dichtbij de plek te bezoeken waar zoveel belangrijke beslissingen worden genomen en om inside information van Jan Huitema te verkrijgen. Maar bovenal  een gezellige dag waarin de leden elkaar beter hebben leren kennen.