Blog: Pannakooi en de sportnotitie

Een onderwerp op de raadsagenda voor het zomerreces was de visie sportaccomdaties in Ooststellingwerf. Het heeft enige voeten in aarde gehad voordat deze notitie werd aangenomen. Voordat ik verder schrijf wil ik overigens benadrukken dat gelukkig lang niet alle verenigingen te kampen hebben met een dalend ledenaantal. In Ooststellingwerf kennen we vele bloeiende verenigingen met zelfs een krapte aan beschikbare veld- en zaalruimte. Dus dat is positief te noemen.

Toch moeten sportverenigingen en overheid hun ogen niet sluiten voor de kans op dalende ledenaantallen in de toekomst. Een dalend ledenaantal heeft niet alleen te maken met de ontvolking van het platteland. Ook de toekomstig verdergaande trend naar individualisering van onze inwoners (en hun bijbehorende sportbehoefte) zal hier een rol gaan spelen.

Toen wij spraken in de gemeenteraad over de georganiseerde sport, gaf de VVD aan ook oog te willen hebben voor die sporten die zichzelf bedruipen en aan niet georganiseerde sporters. Zo vroeg de VVD in de kadernota onder andere aandacht om ruiterpaden en bijbehorende faciliteiten meer te promoten in onze gemeente. Goed voor de recreatiesector, maar ook voor de paardensportbranche. Ook opperden wij om na te denken over een (kleiduiven-) sportschutter terrein.

Mensen kiezen er steeds vaker voor om zelf te gaan sporten, op tijden dat het hen uitkomt. Trainingsschema’s worden gevolgd met behulp van apps. Lid worden van een vereniging is niet noodzakelijk.

Als overheid willen we sport wel graag blijven stimuleren bij onze inwoners, of dit nu georganiseerd is of niet. Sport is belangrijk voor een goede gezondheid van lichaam en geest, voor jong en oud. De VVD vind dat iedereen dat op zijn eigen wijze moet kunnen invullen. Wij waren tijdens behandeling van de kaderbrief 2016 van harte mede indiener van de motie om voor ieder dorp in Ooststellingwerf een Pannakooi ter beschikking te stellen. Het geeft de mogelijkheid om in je eigen tijd gewoon lekker een balletje te kunnen trappen.

De VVD is dan ook bijzonder verheugd dat er twee jongens uit Oosterwolde de bal oppakten en een handtekeningactie startten om ook een Pannakooi in Oosterwolde te realiseren. Ze bedachten, verzamelden handtekeningen en op naar wethouder Derks met dat idee! De VVD hoopt van harte dat het college de Pannakooi in Oosterwolde weet te realiseren.

Top gedaan, jongens!