Afvaardiging van VVD Ooststellingwerf naar het landelijke VVD congres in Rotterdam

Zaterdagochtend gingen we vroeg op pad naar de ALV in Rotterdam. De locatie was interessant, in de van Nelle fabriek. Een prachtig voorbeeld van het nieuwe industriële bouwen uit het begin van de 20ste eeuw.

Op 21 juni 2013 is dit gebouw geplaatst op de UNESCO Werelderfgoedlijst. Ik kan iedereen aanraden de site eens te bezoeken: www.vannellefabriek.com.

We waren met een stevige afvaardiging uit Ooststellingwerf, zes man/ vrouw sterk. Goed om te merken dat we zo’n enthousiast team hebben. Voor onze nieuwe voorzitter Kees Gorter en mijzelf was het de eerste keer dat we de landelijke ALV bijwoonden.

Een belangrijk item van de dag was de nieuwe partijstructuur, waarvoor de Statuten en het Huishoudelijk Reglement moesten worden aangepast. Leuk om te weten is, dat een motie, ingebracht door onze afdeling al op voorhand werd verwerkt in het voorstel van het hoofdbestuur. Leuk succesje voor afdeling Ooststellingwerf.

Een van de eerste sprekers van de dag was de Koning van de Jeugd, de 15-jarige Stijn Harder, die namens UNICEF zijn troonrede presenteerde. Heel knap om op die leeftijd helemaal uit het hoofd zo’n goede speech te houden. We kregen een korte inleiding door Bas van ’t Wout en Jeroen de Veth over hoe te debatteren. Er zat vaart en humor in hun presentatie.

De partijvoorzitter Henry Keizer leidde de vergadering met  strakke hand, maar ook met veel humor,  zodat het aangename bijeenkomst bleef. Wat ik ook aardig vond dat diverse moties werden ingediend en vragen gesteld voor de microfoons in de zaal, waarop de aanwezige kamer- en kabinetsleden  antwoordden. Het gaf mij een gevoel van saamhorigheid om er zo bij betrokken te worden. De onderwerpen waren zeer divers. Natuurlijk het vluchtelingenprobleem, de financiën, de  zorg en het onderwijs.

Na de lunch, broodje gezond of broodje kroket, konden we deelnemen aan verschillende debatten:

- Het onderwijsdebat met Sander Dekker, Pieter Duisenberg en Karin Straus;

- Het zorgdebat met Edith Schippers, Arno Rutte en Sjoerd Potters;

- Het vluchtelingendebat met Klaas Dijkhoff.

Ik woonde het zorgdebat bij en vond Edith Schippers heel toegankelijk. Ze liep zelf met de microfoon door de zaal om de deelnemers hun zegje te laten doen. Uiteraard was het vluchtelingendebat het drukst bezocht.

Om ongeveer drie uur kwam iedereen weer samen in de plenaire zaal waar Jeroen de Veth en Bas van ’t Wout toch even wilden horen of hun instructies voor het debatteren ook iets hadden opgeleverd. Dat gaf natuurlijk enige hilariteit.

Daarna was de beurt aan onze minister president Mark Rutte. Ik was onder de indruk van zijn makkelijke manier van spreken, logisch van opbouw en zonder papiertje. Op de website van de VVD is de speech te zien en na te lezen.

Ter afsluiting nog een informeel samenzijn met een drankje en een hapje en vervolgens de reis naar het Noorden weer aangevangen.

Ik vond het een leerzame dag en heb het gevoel weer iets nauwer betrokken te zijn bij de grote VVD-familie.

Verslag: Willemine Nieuwe Weme